Inilah ikon sebenar, Hakim Danish, Qabil Irfan diangkat Ikon Permotoran Terengganu 2022!

Kejayaan luar biasa yang dicapai dua pelumba muda berbakat besar negara, Hakim Danish Ramli dan Qabil Irfan Azlan di atas litar di peringkat antarabangsa pada tahun ini mendapat pengiktirafan apabila diangkat sebagai Ikon Permotoran Terengganu 2022.

Hakim Danish Ramli (kiri) dan Qabil Irfan Azlan

Berusia 15 tahun, Hakim Danish mencipta sejarah apabila dinobatkan sebagai pelumba pertama Malaysia merangkul gelaran juara keseluruhan kejuaraan Idemitsu Asia Talent Cup (ATC) bagi musim 2022.

Qabil Irfan, 10 tahun yang juga juara FIM MiniGP Malaysia 2022 pula mencipta kejayaan tidak kurang membanggakan dengan menamatkan perlumbaaan Super Final Kejuaraan Siri Dunia FIM MiniGP di Litar Ricardo Tormo Valencia, bulan lalu di tangga ketiga.

Selain gelaran Ikon Permotoran Terengganu 2022, kedua-duanya turut diberikan ganjaran berupa intensif RM 5,000 setiap seorang.

Memetik laporan HMetro, insentif itu diberikan kepada Hakim Danish dan Qabil Irfan bagi meraikan kejayaan mereka mengharumkan nama negeri dan negara dalam sukan permotoran di pentas dunia.

Menurut Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Belia, Sukan dan Badan Bukan Kerajaan (NGO) Negeri, Wan Sukairi Wan Abdullah, insentif yang diberi ini diharap dapat memberi galakan dan semangat kepada kedua-duanya untuk terus cemerlang dalam sukan permotoran.

 

Selain itu, satu lagi khabar gembira diperoleh Qabil Irfan apabila kerajaan negeri juga bersetuju untuk menaja sebuah motosikal kepadanya yang dianggarkan berharga RM 50,000.

Hakim Danish yang sah beraksi di kejuaraan Red Bull MotoGP Rookies Cup musim depan berkata dia bertekad untuk untuk meneruskan rentak cemerlang serta menambah lebih banyak koleksi kejuaraan.

Qabil Irfan pula berkata berkata pemberian insentif dan penajaan motosikal memberi suntikan moral buat dirinya dalam kejohanan yang akan disertai tahun depan.

Source: Inilah ikon sebenar, Hakim Danish, Qabil Irfan diangkat Ikon Permotoran Terengganu 2022!